Top Stories

The Papers: ‘Pressure on ambassador’ and Queen’s ‘masterclass’

The Times front page
Image caption Boris Johnson put the future of the UK’s ambassador in Washington in doubt after Donald Trump intensified his attack on the diplomat, the Times reports. Mr Johnson, the frontrunner in the Tory leadership race, refused to say whether he would keep Sir Kim Darroch in his post if he became prime minister, during his first head-to-head debate with leadership rival, Jeremy Hunt. Leaked emails revealed Sir Kim had called the Trump administration “clumsy and inept”.
Daily Mirror front page
Image caption The Daily Mirror notes that Mr Johnson refused six times to back Sir Kim during the debate, held by ITV. Mr Trump has called for Sir Kim Darroch to be ousted from his post and criticised outgoing Prime Minister Theresa May for her handling of Brexit.
FT front page
Image caption Mr Trump’s comments prompted Mr Hunt, the UK’s foreign secretary, to urge the US president to treat the UK with “respect”, the Financial Times reports. Mr Hunt said it was the prerogative of the UK government to choose its ambassadors, the paper adds.
Daily Telegraph front page
Image caption The Daily Telegraph leads on Mr Hunt accusing his rival of “peddling optimism” in order to get into Downing Street. The Tory leadership outsider said “Boris in No 10” was the only thing that mattered to his rival during their debate, the paper reports.
Guardian front page
Image caption In other news, MPs voting to extend same-sex marriage and access to abortion to Northern Ireland, in a move that brings it in line with the rest of Britain, leads the Guardian. The paper says the two historic votes were greeted “ecstatically” by campaigners.
The Sun front page
Image caption The Queen gave a “masterclass” in how royals should behave in public, the Sun reports, after it accused Meghan, the Duchess of Sussex, of being “grumpy” with onlookers at Wimbledon. The Queen, 93, planted a tree at an official ceremony and politely declined the offer of help, the paper says.
The Metro front page
Image caption Patients are being told to ask Amazon’s virtual assistant, Alexa, to diagnose their symptoms rather than go to hospital or their GP, the Metro reports. The paper says the move is part of a tie-up between Amazon and the NHS.
Daily Express front page
Image caption “Finally Corbyn reveals Brexit betrayal” is the front page headline of the Daily Express. It comes after the Labour leader finally “caved” in to Remainers in his party by backing a second EU referendum, says the paper.
Daily Star front page
Image caption And finally, the Daily Star reports that the actress and TV presenter Kelly Brook has “banned” her new colleagues at Heart radio from referring to her as a sex symbol.

The Conservative leadership debate on ITV is the focus of many of the newspaper front pages.

The Daily Telegraph says there were “highly personal attacks” by Foreign Secretary Jeremy Hunt and his rival Boris Johnson.

Their clashes make the Guardian question whether the two could work together in any future government.

The Daily Mail’s Henry Deedes concludes that there was no question that Jeremy Hunt was the winner of the debate, but suggests it will probably not make a “jot of difference”.

The Daily Mirror gives Mr Johnson a score of five out of 10 for his performance, saying he “dodged questions and waffled” while Mr Hunt receives six for what the paper calls his “good digs”.

The Sun says that while Mr Hunt “served up attack after attack” it still looks like it’ll be “game, set and match” to Mr Johnson.

Image copyright Reuters
Image caption The Conservative leadership debate makes the front of many of the newspapers

Jeremy Corbyn’s announcement that Labour would back Remain in a new EU referendum to stop a “damaging Tory Brexit” is strongly criticised by several papers.

On its front page the Daily Express accuses the party’s leader of caving in to what it calls a “Brexit betrayal”.

The Sun argues he’s “ripped up his promise” to respect democracy, while the Times says Labour’s new position does not address the possibility of a general election before Brexit and what the party would do then.

According to the Daily Telegraph, Labour MPs in leave-supporting seats have accused Mr Corbyn of handing the next Conservative leader all the ammunition needed to win a snap election.

Elsewhere, the Financial Times reports that the Europhile MPs in Labour fear the policy shift has come too late to win back Remainers who switched to the Lib Dems or Greens.

Image copyright PA
Image caption Jeremy Corbyn’s announcement that Labour would back Remain in a new EU referendum is criticised in some of the newspapers

In other Brexit-related news, the Financial Times reports that Mrs May’s cabinet has been warned that there is a real risk of all four nations of the UK going their own way in the event of a no-deal Brexit.

The prime minister’s de facto deputy, David Lidington, has warned that the independence movement in Scotland poses a significant challenge, that support for Plaid Cymru is growing in Wales, and that there was a real conversation in Ireland about a future border poll that could see the north and south reunited.

Teacher payrise

The Guardian examines Sir Richard Branson’s plans to list Virgin Galactic as a public company on the New York Stock Exchange.

The paper says the tycoon is competing to become the first business to provide commercial passenger flights in space.

The Telegraph reports that Sir Richard is in talks to build a UK base that could see launches take place on British soil.

In other news, teachers may be in line for a pay rise, according to the Sun.

The paper reports that a draft deal worth £3m a year is believed to have been agreed during pay settlement talks.

It adds that outgoing Prime Minister Theresa May had wanted to give schools more but was vetoed by Chancellor Philip Hammond.

Fans of Doctor Who from the 1970s may be interested in a new children’s television series, which the Mirror reveals will star K9 – the Doctor’s robot dog.

The redesigned metal mutt will apparently appear to have suffered some battle damage from taking part in a space war.

But the paper warns that unless the spin-off is picked up by the BBC, K9 may not be allowed to mention his erstwhile owner.

Get news from the BBC in your inbox, each weekday morning


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *